Sinking Values

Sinking Values oder die Reise zum Nullpunkt der Wertschöpfung, 2013

Zurich Opera House416 single images,
recorded over 88 minutes
between 2 opera plays,
November 27, 2012Commissioned by Lars Willumeit for Du Magazin, No. 833

Sinking Values was commissioned by the Swiss magazine Du. Over a period of eighty-eight minutes, a computer-controlled SLR camera recorded a change of sets at the Zurich Opera House. The set of an adaption of Robert Louis Stevenson’s pirate novel Treasure Island was disassembled, whilst the shopping-mall setting of SALE was set up, a project on the composer Georg Friedrich Händel by director Christoph Marthaler. The panorama simultaneously shows the set change and the recording and construction of the image. It merges the two sets into one image, thus also setting up a tension between the concepts “treasure” and “sale,” valorization, and devalorization, the subjects of the two plays.

Sinking Values was first published on a double page in DU Magazin. Later a framed version was produced with production details printed on the white border. Some images from this recording are part of Sale & Pleasure Abstracts, a series of posters (120 × 80 cm).

… Das 88-minütige Geschehen ist für den Künstler existenziell symptomatisch …
… Da nur der zeitliche Ablauf der Einzelaufnahmen festgelegt ist, bleibt das, was die Kamera aufzeichnet oder verpasst unabsehbar, spekulativ – Die Bildkonstruktion wird willkürlich. Damit zeigt das Bild genau auf die unheimliche Nähe von (vermeintlichen) ökonomischen Höhenflügen – Schatzinsel – und den Niederungen des galoppierenden Werteverlusts – Sale –, weil der immer rasentere Wechsel von Auf- und Abwertung eine Folge des spekulativen Handelns ist.
Aus einem Text von Nadine Olonetzky