Vienna MMIX 10008/7000

Vienna MMIX – 10008/7000
Surveillance Panorama Project No.4 – The Vienna Opera Ball

3-part set in slipcase
Volume I: Every Three Seconds – 10008 images in chronologcial order – 568 pages
Volume II: 71 Photographs – 160 pages
Booklet: Essays – by David Campany and Wolf Singer,  E/G 5 b/w illustrations – 48 pages

Limited edition of 600 numbered copies
Design: Karin Holzfeind and Nik Thönen, Zurich/Wien
Verlag Scheidegger & Spiess

 

Camera Austria international
Jan Wenzel – The revolving bookshelf, No.127 p.

BJP British Journal of Photography
Gerry Badger: „….this work is truly missing in the Barbican show Constructing Worlds,
but at least it is mentioned in the Phaidon cataloque essay“, p. 39 September 2014

Texte zur Kunst
Michael Hagner – Das Fotobuch postdigital, No. 99, p.102-119, September 2015

 

Most Beautiful Books of Austria 2014

Poetisch, heiter und grausam
Jules Spinatschs Opernball-Panorama zeigt die Fotografie als Medium der Dokumentation, Repräsentation und Überwachung.Ein spektakuläres Kunstprojekt in Buchform. Die vierte Arbeit der Serie Surveillance Panorama Projects thematisiert die komplexe Wechselwirkung von Mensch und Maschine. Am Wiener Opernball 2009 entstanden, ist Vienna MMIX eine Reflexion über Planung und Zufall, Inszenierung und Überwachung – und ein spekulatives Repräsentationsporträt der Wiener Gesellschaft.

Vienna MMIX besteht aus 10 008 Einzelbildern, aufgenommen von zwei computergesteuerten Kameras im Abstand von 3 Sekunden. Volume I präsentiert alle Bilder in chronologischer Reihenfolge – jede Seite entspricht einer Minute des Balls, vom Einlass der 7000 Gäste um 20:32 Uhr bis zum Ende um 05:10 Uhr. Volume II zeigt ausgewählte Einzelbilder: Szenen von grosser Intensität und Intimität. Das Textheft enthält die Essays des Autors und Kurators David Campany und des Neurophysiologen Wolf Singer. Thematisiert werden die Wahrnehmung und ihre Umsetzung im Zeitalter der Medien- und Überwachungstechnologie.

Poetic, bright and cruel
Shot with network cameras—surveillance cameras that take still photos—these works examine human behavior and reveal the sometimes striking discrepancy between social pretense and social reality.
This book documents Vienna MMIX—the fourth installment in Spinatsch’s series—in which the artist trained his lens on the Vienna Opera Ball. At the ball, two cameras moved continuously in a grid pattern, taking photographs every three seconds. Arranged in a single sequence, ten thousand of these photos form a panorama that recreates the entire space while capturing only fragments of events. Volume I shows the images in chronological order as a continuous strip, each page representing one specific minute. Volume II features selected images, each documenting a moment of great intensity, intimacy, or fascination. The two essays in the set’s third part explore the phenomenon of human perception and its transition in the age of media and surveillance technology.
The resulting book is both a beautifully produced collection of images and a piercing study of human behavior.