Semiautomatic Photography

Semiautomatic Photography
Éditions Centre de la Photographie Genève / Spector Books
Essays by Michael Hagner, Christoph Doswald, Joerg Bader
Introdction by Jules Spinatsch
Design by Karin Holzfeind / Nik Thoenen, Zurich / Wien
352 pages
ISBN: 9783959052924
thread-sewn softcover
21 cm x 29.6 cm
English, French, German

Jules Spinatsch began working with automatic cameras fifteen years ago, making use of the equipment employed in the surveillance of public spaces. At the time he created a 180° panorama of the World Economic Forum in Davos consisting of 2,176 individual images. He continued the group of works entitled Semiautomatic Photography with, among other things, shots of a football stadium, the Vienna Opera Ball, a prison, and the SAP headquarters. The book Semiautomatic Photography now shows the complete cycle for the first time. In it, Spinatsch foregrounds a selection of individual pictures that otherwise form a tiny element in his panoramas. Rather like in William S. Boroughs’s cut-ups, this process of “cutting out” single photos gives rise to a subversive image strategy, reflecting on the function of the visual in a society of control.

The book appeared in conjunction with the exhibition Jules Spinatsch, Semiautomatic Photography 2003–2020 at the Centre de la Photographie Genève, from 12 December 2018 to 2 February 2019.

“This is by far one of the most important books of the year.“

Brad Feuerhelm in ASX – American Suburb X 2019

German
Jules Spinatsch begann vor 15 Jahren seine Arbeit mit automatischen Kameras, wie sie im Bereich der Überwachung öffentlicher Räume genutzt werden. Damals entstand ein aus 2.176 Einzelbildern bestehendes 180°-Panorama des Weltwirtschaftsforums in Davos. Die Werkgruppe, die den Titel Semiautomatic Photography trägt, setzte er u.a. mit Aufnahmen eines Fußballstadions, des Wiener Opernballs, eines Gefängnisses und der SAP-Zentrale fort. Das Buch Semiautomatic Photography zeigt nun erstmals den kompletten Zyklus. In ihm stellt Spinatsch ausgewählte Einzelbilder, die sonst ein winziges Element in den Bildpanoramen sind, in den Vordergrund. Ähnlich wie bei William S. Burroughs Cut-ups führt dieses »Herausschneiden « der Einzelfotos zu einer subversiven Bildstrategie, zur Reflexion der Funktion des Visuellen in einer Gesellschaft der Kontrolle.

Das Buch erschien anlässlich der Ausstellung Jules Spinatsch, Semiautomatic Photography 2003–2020 im Centre de la Photographie Genève,  von 12. Dezember 2018 bis 2. Februar 2019.