Asynchronous II – Depot ABC

Asynchronous II – Depot ABC, 2013

Former nuclear test reactor facilities
Lucens, Switzerland, 315 single images, recorded with
computer-controlled SLR camera,
January 2013

Asynchronous I–X is a series of works on the history of nuclear technology from the Cold War to the internet age.

Asynchronous II – Depot ABC is a silent HD video that combines historical visual material and single images from a panorama recording of the abandoned nuclear test reactor in Lucens, Switzerland.
In Lucens, the Swiss wanted to develop their own type of nuclear reactor. After several delays, the reactor, located in a cavern, was inaugurated in 1967. The first attempt to obtain maximum output resulted in an explosion and a core meltdown. It was the end of the utopia of an independent Swiss nuclear industry. The incident was investigated by a parliamentary committee, which published an in-depth report on the catastrophe in 1979. Today, the facility is used as cantonal depot for cultural assets.
Asynchronous II uses images and graphics from three historical documents: a sober scientific publication on the inauguration of the reactor from 1967 (no photographs, just graphics and text), from the 1979 parliamentary report (PUK) (photographs of damaged parts and details), and from an illustrated brochure on the site’s transformation in a depot for cultural assets (editorial photography). The shift from the hermetic specialist’s report to the slick PR brochure indicates how governmental communication strategies have changed over the years. The video ends with a sequence of eighty-five single images from an automated recording on a grey Sunday
in January 2013 in Lucens.

Some images from this recording are part of Sale & Pleasure Abstracts, a series of posters (120 × 80 cm).

II : Depot ABC (1967–1997)
Nach einigen Verzögerungen konnte 1967 der schweizerische Versuchs-Reaktor in unterirdischen Kavernen bei Lucens in Betrieb genommen werden. Beim ersten Versuch, die volle Leistung abzurufen ereignete sich ein schwerer Unfall. Die Explosion mit anschliessender Kernschmelze beendete bereits 1969 den Traum der Schweizer Maschinenindustrie, mit einer eigenen Kernreaktorlinie auf dem Weltmarkt mitmachen zu können. Für die 1969 und 1971 fertiggestellten AKWs Mühleberg und Beznau wurde frühzeitig beschlossen, diese mit amerikanischen Reaktoren zu bestücken. Der Reaktor und die Tavernen wurde nach dem als GAU Stufe 5 von 7 klassifizierten Vorfall versiegelt. Lucens signifiziert das Ende der helvetischen Bemühungen die Atomkraft mit eigenen Entwicklungen sowohl wirtschaftlich wie militärisch zu nutzen. 1979 erschien der Schlussbericht der parlamentarischen Untersuchungskommission PUK, der den Hergang der Katastrophe minutiös untersuchte und beschreibt. 1992 beschloss die Waadtländer Regierung Betriebsgebäude und Zugangsstollen zum Reaktor in ein Depot für Kulturgüter umzuwandeln. Seit 1997 beherbergt das Depot Kulturgüter von ca. 20 kantonalen Institutionen.
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Die Videoprojektion entstand aus Bildmaterial von drei offiziellen Publikationen und eigenen Aufnahmen vor Ort:- 1967 Nüchterner, wissenschaftlicher Bericht zur Inbetriebnahme des Reaktors.
– 1979 Schlussbericht zum Unfall, von der PUK (Parlamentarische Untersuchungskommission)
– 1997 Illustrierte Informationsbroschüre zur Umnutzung von Betriebsgebäude und Zugangsstollen in ein kantonales Kulturgüter-Depot.
– 2013 Automatisierte Panorama-Aufnahme aus 315 Einzelbildern vom Areal in Lucens, an einem grauen Januar Sonntag.

Zusammen mit dem isolierten Bildmaterial der offiziellen Dokumente entstand eine visueller Reise durch die Zeit und die Geschichte des Reaktors in Lucens zwischen 1967 und 2013. Das tonlose Video ist eine Konstruktion aus Material verschiedener Herkunft und Funktionen: Der Bericht zur Inbetriebnahme von 1967 enthält nur einige technische Diagramme, aber keine Fotografien. Im Schlussbericht von 1979 sind viele Nahaufnahmen von beschädigten Reaktorteilen abgebildet. Pragmatisch beschnitten und angeordnet bleiben diese dokumentarischen Bilder zwar abstrakt, vermitteln aber Genauigkeit und Sachlichkeit der Untersuchung. Die Bilder des Kulturdepots gewährten erstmals einen Einblick ins neu gestaltete Innere und seiner öffentliche Funktion. Die Reise führt die uns Veränderung der Bildwelten vor, analog zur Änderung der jeweiligen Adressaten: Vom technischen Diagrammen für Wissenchaftler 1967, über Evidenz-Zeugnisse für die Politik 1997, bis zu den PR Bildern von 1997 produziert für die Medien und öffentlichkeit. Die Schluss-Sequenz des heutigen Areals schafft eine eigenartig meditative Atmosphäre. Der Blick bleibt an der äusseren Gebäude-Haut kleben oder verliert sich im Wald, und suggeriert spekulative Hinweise auf Geschichte und aktuelle Funktion des Ortes.

II : Depot ABC (1967–1997)
After several delays, the Swiss test reactor in underground caverns near Lucens was put into operation in 1967. Upon the first attempt to obtain maximum output, a serious accident occurred. The explosion and subsequent core meltdown meant that the Swiss engineering industry’s dream of being able to participate in the world market with its own line of nuclear reactors was already brought to an end in 1969. After the incident, which was classed as INES level 5 out of 7, the reactor and caverns were sealed shut. Lucens signifies the end of Swiss efforts to use self-developed nuclear power, both economically and militarily. (The Mühleberg and Beznau nuclear power plants, completed in 1969 and 1971, were planned to have American reactors from the onset).
The final report from the Parliamentary Investigation Committee PUK was published in 1979, meticulously examining, describing and illustrating the catastrophe’s course of events. In 1992, the Vaud government decided to convert the reactor’s operation buildings and access tunnel into a depot for cultural assets. Since 1997, these have accommodated cultural assets from almost 20 cantonal institutions.
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The video projection includes visual material from all three official documents that were released, as well as new images:
1. Commissioning report, 1967 (without photographs included).
2. Accident investigation report from the Parliamentary Investigation Committee PUK, 1979 (photographs of details and damaged parts from the reactor).
3. Information brochure from the opening of the cultural assets depot, 1997 (architectural and editorial style photographs).
4. Own images, January 2013. Extracts from a photographic panorama on the site in Lucens.A computer-controlled camera meticulously scanned the buildings and surroundings on the Lucens site and generated a panoramic image from 315 individual images. The reproduced visual material from the official documents and individual images from the panoramic photographs were used to create a portrait-format silent video. The chronological sequence with intertitles resulted in a visual time travel through the story of the Lucens nuclear power plant and its photographic images produced between 1967 and 2013.
On the basis of the change from 1967’s hermetic specialist report without images, through to 1997’s PR product (or even through to the art project), not only the course of the accident, but also the various respective functions of the images can be identified and deduced. However, the changes also indicate a shift in how the authorities deal with information and the public. In the pre-digital era, authoritarian decisions determined what reached the public, whereas today it is rather the opposite: marketing departments produce an abundance of target-group-oriented information. However, the intention remains the same: to steer public opinion and to produce suitable material for this purpose.