Tableau d’Eclats

L’ECLAT C’EST MOI – Jules Spinatsch’s Icelandic scandal research

The current research project is called Tableau d’Éclats. This shows an arrangement of black-and-white photographs, which appear to document powerful explosions: bomb impacts, volcanic eruptions or the collision of extraterrestrial energy fields. Simultaneously abstract and concrete, the depictions allow many speculations and interpretations, primarily also in an art context that has apparent equivalents in surrealist forms and sculptures. The solution is located in the area between all of these potential perceptions: the pictures were taken in Iceland, where volcanic energy fields emerge at the Earth’s surface and produce bubbling energetic transformations in muddy pools.
Here, media reflection also plays a role when the artist, during his associative research, discovers that there is an independent éclat theory, so to speak, which has found its way into media studies in the form of the book L’Eclat c’est moi. Helmut Moser’s 1989 publication, with the subtitle „Notizen zu Stand und Begriffen der skandalforschung“ (Notes on the State and Terminology of Scandal Research), addresses the medial mechanisms of „scandal rebuffal“. According to Moser, the various stages of escalation are as follows: „discovery, publication, attack and defence, dramatisation, labelling, status degradation“. While arranging his 112 éclat images in seven developmental steps according to formal principles, Spinatsch discovered the analogy between scandal theory and the formal build-up of tension that takes place when volcanically hot mud bubbles burst. Thus, in their formal escalation, the Icelandic bubble photos replicate the relentless dynamics of the media scandal – and indeed literally in all four dimensions: in the flat media reality, in the mental trauma and in the impact over time, the half-life of which, fortunately for those affected, is becoming ever shorter in the context of the society of the spectacle.

(Christoph Doswald, in Halbautomat, translated by Simon Thomas)

Christoph Doswald

L’ECLAT C’EST MOI – Jules Spinatsch isländische Skandalforschung

Das aktuelles Rechercheprojekt trägt den Titel Tableau d’Éclats. Gezeigt wird eine Anordnung kreisrunder Schwarz-Weiss-Fotografien, die den Anschein erwecken, gewaltige Explosionen zu dokumentieren: Bombeneinschläge, Vulkaneruptionen oder die Kollision extraterrestrischer Energiefelder. Abstrakt und konkret zugleich, lassen die Abbildungen viele Spekulationen und Interpretationen zu, vor allem auch im Kunst-Kontext, der in surrealistischen Formen und Skulpturen offenkundige Entsprechungen hat. more >>

Die Auflösung verortet sich im Zwischenbereich all dieser Wahrnehmungspotenziale: Die Bilder sind in Island entstanden, wo vulkanische Energiefelder an die Erdoberfläche treten und in schlammigen Teichen blubbernde, energiegeladene Transformationen produzieren. Medienreflexion kommt auch hier ins Spiel, wenn der Künstler bei seinen assoziativen Recherchen entdeckt, dass es gewissermassen eine eigenständige Eclat-Theorie gibt, die in Form des Buches L’Éclat c’est moi Eingang in die Publizistik gefunden hat. Helmut Mosers 1989 erschienene „Notizen zu Stand und Begriffen der Skandalforschung“, wie es im Untertitel heisst, befassen sich mit den medialen Mechanismen der „Skandalabfuhr“. Nach Moser lauten die verschiedenen Stadien der Eskalation: „Enthüllung, Ver.ffentlichung, Angriff und Verteidigung, Dramatisierung, Etikettierung, Statusdegradierung“. Als Spinatsch seine 112 Eklat-Bilder nach formalen Prinzipien in sieben Entwicklungsstufen ordnet, entdeckte er die Analogie von Skandaltheorie und dem formalen Spannungsaufbau, der beim Platzen von vulkanisch heissen Schlammblasen entsteht. Die isländischen Blubber-Fotos bilden so in ihrer formalen Eskalation die unerbittliche Dynamik des Medienskandals nach – und zwar buchst.blich in allen vier Dimensionen: in der flachen Medien-Wirklichkeit, in der mentalen Verletzung und in der zeitlichen Wirkungskraft, deren Halbwertszeit im Kontext der Spektakelgesellschaft zum Glück für die Betroffenen immer geringer wird.

Geneve

CPG À ART GENÈVE : ÉCLATS DE JULES SPINATSCH

Le Centre de la photographie Genève présente à Art Genève le dernier travail de Jules Spinatsch au titre énigmatique : « Eclats ». Loin de faire références à la lumière voir même aux Lumières, «Éclats» traite de manière allégorique un sujet à l’opposé même des Lumières qui eux souhaitaient une formation de l’opinion publique sur une base rationnelle. more >>

L’artiste se réfère à un texte édité en 1989 par Helmut Moser au titre non démuni d’humour (noir) : « L’Éclat, c’est moi » suivi du sous-titre, « Au sujet de la fascination pour nos scandales ». Le politologue observe que dans nos « démocraties », dont la presse devait constituer le quatrième pilier, les mass-médias participent de moins en moins à une formation rationnel de l’opinion public. Au contraire, ils interviennent par la « révélation » de scandales. Helmut Moser a observé les mécanismes de leur traitement et identifié 7 stades (révélation, publication, attaque, défense, dramatisation, identification négative et dégradation du status) dans le déroulement de leur irruption dans le paysage politique. Jules Spinatsch reprend ces stades en regroupant en 7 catégories 112 photographies d’éruptions de boue volcanique en Island, des petits blups qui paraissent, démuni d’échelles, catastrophiques. Ces photographies circulaires, présentées en une grille linéaire, ne sont que la trace d’explosions permanentes, se produisant quotidiennement sous nos pieds, à quelques kilomètres à l’intérieur de notre planète.